Home | Nieuws | Baliemedewerker Lydia aan het woord

Baliemedewerker Lydia aan het woord

In totaal zijn ze met z’n vijven, de baliemedewerkers. Voor dit blog spreken we Lydia. Ze zit met collega en mede Volendammer Laura aan de balie en onderbreekt af en toe het interview om een bezoeker te woord te staan.

Hoe ben je terechtgekomen bij Medisch Centrum Jan van Goyen?
Lydia: “Een vriendin van me kwam zes jaar geleden een vacature tegen op het internet en zei direct: “Dit is echt iets voor jou!”. Ik had nog nooit van Medisch Centrum Jan van Goyen gehoord, maar het sprak me gelijk aan en gelukkig werd ik aangenomen.”

Wat sprak je zo aan?
“Dat kleine en persoonlijke vond (en vind!) ik echt heel leuk. Iedereen kent elkaar hier, je weet van iedereen welke functie hij of zij bekleedt en je weet wat je aan elkaar hebt.”

Wat vind je leuk aan je werk als baliemedewerker?
“Het contact met de patiënten. Wanneer ze zich melden aan de balie vind ik het leuk om een praatje te maken. Maar ook als ik ze telefonisch spreek en patiënten van verschillende poliklinieken me verhalen vertellen, vind ik dat heel leuk. Naast mijn werk als baliemedewerker ben ik één dag in de week doktersassistente op verschillende poliklinieken, erg leuk die afwisseling!”

Je werkt hier dus al zes jaar. Herken je wel eens patiënten?
“Ja, als patiënten vaker komen. Als baliemedewerker heb je niet zo’n band met de patiënt dat je op de hoogte bent van diens klachten, maar als ik achter de balie zit hoor ik af en toe: “Zit je er weer?!” of “Wat gezellig dat je er weer bent!”. Dus zij herkennen mij en ik herken hun.”

Heb je wel eens iets bijzonders meegemaakt aan de balie?
“Eén van onze patiënten heeft wel eens een gedichtje voor me geschreven over mijn trouwdag! En mensen geven vaak complimentjes. Zo krijg ik wel eens te horen dat m’n haar leuk zit. Maar er zijn ook mensen die me uitschelden aan de telefoon. Dat soort dingen blijven me wel bij. Verder is er een patiënt van de polikliniek Oogheelkunde die áltijd een doos chocola meeneemt. En de medewerkers van de poli Interne Geneeskunde krijgen ook vaak cadeautjes! Dat vind ik wel bijzonder.”

Wat denk jij dat patiënten kunnen verwachten bij Medisch Centrum Jan van Goyen?
“Dat ze sneller geholpen worden dan in een gewoon ziekenhuis. Als het om een spoedbehandeling gaat kunnen mensen diezelfde dag of de dag erna nog terecht, maar dit is ook het verwachtingspatroon van een patiënt. Daarnaast hebben patiënten altijd een arts, nooit een coassistent. Patiënten kunnen bij een volgende afspraak ook altijd vragen naar dezelfde arts. Als diegene op vakantie is, kan het wel voorkomen dat er een wachttijd is van drie weken.”

Worden de gereserveerde momenten voor de spoedgevallen vaak gevuld?
“Dit verschilt per polikliniek. Op de poli Oogheelkunde gebeurt het bijvoorbeeld best veel. De huisarts, die de patiënt naar ons doorverwijst, en de arts van Medisch Centrum Jan van Goyen overleggen eerst altijd onderling of iets inderdaad een spoedgeval is. Daarna kunnen mensen snel bij ons terecht.”

Heb je het gevoel dat patiënten met een tevreden gevoel naar huis gaan?
“Ja, meestal wel. Soms zijn mensen teleurgesteld omdat ze te horen hebben gekregen dat ze bijvoorbeeld geopereerd moeten worden aan hun knie. Bij de afdeling plastische chirurgie daarentegen zijn er mensen die te horen hebben gekregen dat hun behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Maar over het algemeen zie ik hier mensen met een lach op hun gezicht weer naar buiten stappen. Soms komen patiënten zelfs nog even langs de balie om te vertellen dat alles goed is gegaan!”

KEURMERK